znan

همه چیزی مربوط به زنان ایرانیه

znan

همه چیزی مربوط به زنان ایرانیه

گزارش مجلس: سیستان و بلوچستان، محروم‌ترین استان ایران

گزارش مجلس: سیستان و بلوچستان، محروم‌ترین استان ایران؛ یک گزارش جدید توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شده که تایید می‌کند استان سیستان و بلوچستان به “بالاترین میزان محرومیت” در ایران دچار است.

گزارش مجلس: سیستان و بلوچستان، محروم‌ترین استان ایران

بر اساس این گزارش، پس از سیستان و بلوچستان، استان‌های کرمان و خراسان جنوبی به عنوان دیگر استان‌های با بیشترین میزان محرومیت در ایران شناخته شده‌اند.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که ۳۷ درصد از خانوارهای سیستان و بلوچستان در وضعیت محرومیت قرار دارند و اختلاف میان سطح محرومیت سیستان و بلوچستان با استان تهران ۲۸ درصد است.

محرومیت در این گزارش به معنای عدم دسترسی به امکانات اساسی زندگی مانند بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، راه‌ها، انرژی، آب شرب و فاضلاب تعریف شده است. شهروندان سیستان و بلوچستان از تابستان سال ۱۴۰۱ به‌عنوان ابتدای اعتراضات سراسری در ایران شناخته شده‌اند، و این استان به یکی از مراکز اصلی اعتراض به تبعیض و عدم توسعه تبدیل شده است.

فقر، بی‌کاری، کمبود نان، قطعی آب و برق مداوم، و کاهش قدرت خرید

در روزهای جمعه اعتراضی که از اواخر مرداد ۱۴۰۱ آغاز شد، شهروندان در این استان به دلیل مشکلاتی مانند فقر، بی‌کاری، کمبود نان، قطعی آب و برق مداوم، و کاهش قدرت خرید، به تجمعات اعتراضی خیابانی پرداختند.

در تاریخ ۸ مهر ۱۴۰۱، پس از خطبه‌های مولوی عبدالحمید، نمازگزاران به اعتراض به “تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان”، تجمع کردند. این تجمع به خاطر شلیک مستقیم افراد امنیتی با نمازگزاران روبرو شد و منجر به مرگ و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم شد.

استان سیستان و بلوچستان، با وجود منابع فراوان، در طول بیش از چهار دهه گذشته از زیرساخت‌های شهری مناسب بهره‌مند نشده است و شهروندان، به ویژه در جنوب این استان، از آب شرب سالم و گاز طبیعی محروم مانده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد