znan

همه چیزی مربوط به زنان ایرانیه

znan

همه چیزی مربوط به زنان ایرانیه

تخت‌جمشید در برابر گل‌سنگ‌ها و تهدیدات قارچی

تخت‌جمشید در برابر گل‌سنگ‌ها و تهدیدات قارچی؛ منابع رسمی در ایران اعلام کرده‌اند که شناسایی صد نمونه گل‌سنگ در تخت‌جمشید و پاسارگاد نشان می‌دهد که نقش‌برجسته‌ها، کتیبه‌های سنگی و نقوش تاریخی این بناهای باستانی به خطر جدی افتاده‌اند.

تخت‌جمشید در برابر گل‌سنگ‌ها و تهدیدات قارچی

تا سال ۱۳۸۲ فقط ۶۵ نمونه گل‌سنگ در این مناطق شناسایی شده بود، اما رشد این گل‌سنگ‌ها تحت تأثیر عواملی مانند رطوبت، باران، ریزگرد، سموم کشاورزی و روش‌های نادرست نگهداری، رو به افزایش است.

روزنامه “فرهیختگان” در گزارشی کوتاه اظهار کرده که اگر رشد گل‌سنگ‌ها به همین نحو ادامه پیدا کند، در کمتر از ۶۰ سال می‌تواند خطوط و نقوش باستانی را از بین ببرد و باعث محو کتیبه‌ها در این بناهای تاریخی شود.

سالانه گل‌سنگ‌ها باعث خسارتی به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان

با توجه به گزارش‌های منتشر شده، سالانه گل‌سنگ‌ها باعث خسارتی به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان به آثار سنگی تاریخی در ایران می‌شوند، که حداقل ۲۰ میلیارد تومان از این مبلغ به تخت‌جمشید تعلق دارد.

مسعود رضایی منفرد، سرپرست پایگاه تخت‌جمشید، در سال ۱۳۹۵ درباره شرایط تخت‌جمشید و آثار آسیب‌دیده به دلیل رشد گل‌سنگ، اعلام کرد که یک گروه ایتالیایی به توافق‌نامه‌ای دست یافته است که برخی از گل‌سنگ‌ها را با استفاده از لیزر و برخی دیگر را با روش شست‌وشو از بین می‌برد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد