znan

همه چیزی مربوط به زنان ایرانیه

znan

همه چیزی مربوط به زنان ایرانیه

گسترش پشه آئدس در ۴۰ شهر ایران

گسترش پشه آئدس در ۴۰ شهر ایران؛ شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، اعلام کرد که در حال حاضر «۴۰ شهر» ایران با پشه آئدس، ناقل تب دنگی، درگیر هستند. او در روز یک‌شنبه ۲۴ تیرماه به خبرگزاری ایسنا گفت که مبارزه با این پشه در «۸۷ نقطهٔ کشور» در جریان است. عرشی هشدار داد که همه‌گیری ناشی از گونهٔ مصری این پشه، مشابه اپیدمی اخیر در بنگلادش، می‌تواند به سرعت گسترش یابد.

گسترش پشه آئدس در ۴۰ شهر ایران

ویژگی‌ها و خطرات پشه آئدس

عرشی توضیح داد که پشه آئدس می‌تواند چهار بیماری تب دنگی، تب زرد، چیکونگونیا و زیکا را منتقل کند، و هیچ‌کدام از این بیماری‌ها واکسن یا درمان قطعی ندارند. او همچنین به تفاوت بین پشه آئدس و پشه آنوفل که ناقل مالاریاست اشاره کرد و گفت که در حالی که پشه مالاریا شب‌ها و در داخل منازل خونخواری می‌کند، پشه آئدس در روز و خارج از منازل فعالیت دارد، که این امر می‌تواند به گسترش سریع‌تر این پشه منجر شود.

مناطق آلوده به پشه آئدس در ایران

وی اعلام کرد که پشه آئدس استان‌های جنوبی ایران از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان را آلوده کرده است. در شمال کشور نیز استان گیلان آلوده شده و احتمال آلودگی استان‌های مازندران و گلستان نیز وجود دارد.

بازگشت مالاریا و تأثیر تغییرات اقلیمی

عرشی همچنین به شیوع دوباره مالاریا در ایران طی سه سال اخیر اشاره کرد و تغییرات اقلیمی را عامل گسترش این بیماری در برخی استان‌ها دانست. وی تأکید کرد که تغییرات اقلیمی و افزایش دما می‌تواند به افزایش شیوع بیماری‌های منتقل شده توسط حشرات کمک کند.

علائم تب دنگی

تب دنگی، که به «تب استخوان‌شکن» نیز معروف است، علائمی چون تب بالا، سردرد، درد بدن، درد پشت چشم، تهوع، استفراغ، دل‌درد و بثورات پوستی دارد. این علائم می‌تواند به شدت ناتوان‌کننده باشد و در موارد شدید، به مشکلات جدی‌تری منجر شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد