znan

همه چیزی مربوط به زنان ایرانیه

znan

همه چیزی مربوط به زنان ایرانیه

افزایش مبتلایان به بیماری تب دنگی در ایران به بیش از ۱۲۰ نفر

افزایش مبتلایان به بیماری تب دنگی در ایران به بیش از ۱۲۰ نفر؛ به گزارش خبرگزاری ایلنا، شمار مبتلایان به بیماری تب دنگی ناشی از ویروس دنگی در ایران به بیش از ۱۲۰ نفر افزایش یافته است. عبدالرضا میراولیایی، مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقل شده از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، اعلام کرد که تا کنون تنها یک نفر از این تعداد جان خود را از دست داده‌ است.
افزایش مبتلایان به بیماری تب دنگی در ایران به بیش از ۱۲۰ نفر

آئدس؛ پشه‌ای که بیماری را منتقل می‌کند

تب دنگی توسط نوعی پشه به نام آئدس منتقل می‌شود. میراولیایی بیان کرد که دو نوع از پشه آئدس در استان‌های شمالی (گیلان) و جنوبی (هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان) وجود دارند که باعث انتقال بیماری تب دنگی می‌شوند.

علائم و مخاطرات بیماری

تب دنگی که به «تب استخوان‌شکن» نیز معروف است، با علائمی مانند تب بالا، سردرد، درد بدن، درد پشت چشم، تهوع، استفراغ، دل‌درد و بثورات پوستی همراه است. به گفته میراولیایی، در برخی موارد فرد مبتلا دچار خونریزی‌های مخاطی می‌شود که نیاز به مراقبت‌های ویژه و بستری شدن دارد. میزان مرگ و میر بیماری تب دنگی حدود ۲.۵ درصد اعلام شده است که به زمانی که بیمار پس از ابتلا به مرکز درمانی مراجعه می‌کند و کیفیت اقدامات درمانی بستگی دارد.

پشه آئدس؛ تهدیدی جدی

ماهیت پشه آئدس به گونه‌ای است که می‌تواند در یک بازه زمانی کوتاه تعداد زیادی از افراد را نیش زده و آنها را بیمار کند. این ویژگی باعث شده است که بیماری تب دنگی به سرعت در مناطق مختلف گسترش یابد و نیاز به اقدامات جدی برای کنترل و پیشگیری از آن بیشتر احساس شود.

اقدامات لازم برای کنترل بیماری

وزارت بهداشت ایران در حال تلاش برای کنترل و مدیریت این بیماری است. اطلاع‌رسانی به مردم در مورد نحوه پیشگیری از نیش پشه آئدس و افزایش آگاهی عمومی از اهمیت مراجعه به مراکز درمانی در صورت بروز علائم، از جمله اقدامات اساسی است که برای مقابله با این بیماری انجام می‌شود.

با توجه به افزایش تعداد مبتلایان، نیاز به تقویت سیستم بهداشتی و ارتقاء کیفیت مراقبت‌های درمانی برای کاهش میزان مرگ و میر و جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری بیش از پیش احساس می‌شود. وزارت بهداشت نیز بر اهمیت همکاری مردم در پیشگیری و کنترل این بیماری تأکید دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد